Právě je 23 dub 2019, 20:40

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 9 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Doprava v 17 storočí
PříspěvekNapsal: 28 led 2017, 13:41 
Offline
Královská rodina
Královská rodina
Uživatelský avatar

Registrován: 09 lis 2008, 01:00
Příspěvky: 4155
Bydliště: Wien
Táto pripomienka od Terezy ma inšpirovala k otvoreniu novej rubriky Doprava v 17 storočí

Tereza píše:
Bylo to příjemné čtení. :agree:
Museli to být opravdu dva velcí kamarádi, když dá jeden druhému plno peněz a dva měsíce k tomu na zvládnutí asi 450 km (nebo se mýlím?)..
450 : 60 = 7,5 km denně
Kdyby se tedy v průměru každý den vždy společensky unavil a pak v rámci vystřízlivění šel 7,5 km pěšky a pořád dokola, tak tam dojde i bez kočáru. :lol: :lol:



Túto tému som podrobne rešeršovala už v mojich šťastných a nešťastných časoch Toulouských,
keď sa Angelika vybrala z Joffreyom na výlet do Montpellieru.

keď si zoberiem iba indície z knihy, hlavne z originálu, neskoršie doplnené v Integrale, tak Angelikyna cesta
do Toulouse trvala najmenej 3 týždne ak nie 4

tých tvojich dnešných 450 KM google maps Tereza - bolo kedysi keď nenexistovali bagre & Co,
žeriavy, turbíny čo prerážajú tunely
a oceliarne na výrobu mostov ktoré dokážu preklenúť celé údolia najmenej 600 km.

mám zistené že na cestách rozbitými vojnami a potom Frondou sa nedalo vozmi a kočmi ísť rýchlejšie ako 5 - 8 km za hodinu
často dokonca iba krokom to jesť 3 až 4 km za hodinu -
aby si koče a vozy nepolámali kolesá a oje

že takto "rýchlo" často išli dokazuje aj to že v kanóne pani AG, ktorá mala všetko vynikajúco zrešeršované spomína
že Angelika išla často popri koči - čo v dlhých šatoch a črievičkách znamená presne túto rýchlosť 3 až 4 km za hodinu

nehovoriac o tých odbočkách a zástavkach ktoré robili - a potom sa samozrejme zasa museli vracať na hlavnú cestu
viem napríklad presne kde stál Lauzunov zámok, dokonca aj ten :courtier: Andijsov ;)

čo ma zasa privádza na myšlienku zmapovať Angelikynu svadobnú cestu .... :mrgreen: :roll:


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Doprava v 17 storočí
PříspěvekNapsal: 28 led 2017, 21:09 
Offline
Královská rodina
Královská rodina
Uživatelský avatar

Registrován: 09 lis 2008, 01:00
Příspěvky: 4155
Bydliště: Wien
Takže dámy v lekcii o doprave v 17 storočí pokračujeme koníkmi a potom kočmi:

ZÁKLADY JAZDY NA KOŇOCH:

KROK
-Je to prvý a najdôležitejší chod koňa, najpomalší, najmenej koníka namáha a koník v kroku dokáže dlhšie pracovať. Rýchlosť koňa v kroku je 6-8 Km.

Koče a vozy kone väčšinou ťahajú krokom, hlavne na zlých a rozbitých cestách.

Obrázek

KLUS
-Je to druhý chod koňa, najspoľahlivejší a najpoužívanejší na velké vzdialenosti. Trénovaný kôň vydrží asi 15 km, po oddychu v kroku môže pokračovať v kluse. Rýchlost klusu je 4m/s (15km/h).

CVAL
Tretí chod koňa - Je to najrýchlejší a najnamáhavejši chod. Rýchlosť v teréne je až 30 km/h.

Štvrtý chod koňa - Plnokrvníci, avšak IBA na dráhe, bežia rýchlosťou až 60 km/h (na kratší úsek).

Tuto o jazdení na koňoch viacej:

http://cleahorse.weblahko.sk/Jazdenie-na-koni.html


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Doprava v 17 storočí
PříspěvekNapsal: 28 led 2017, 21:25 
Offline
Vévodové
Vévodové

Registrován: 29 črc 2014, 21:17
Příspěvky: 766
Mám malou nesrovnalost. V časové ose se uvádí, že byla svatba v zastoupení na konci dubna a svatba v Toulouse na počátku léta, což nejsou 3 - 4 týdny, jak výše uvádíš.

Cesta o Toulouse i tak musela být pro "děvče ze statku" něčím novým a první lekcí do nové role :

Jenže návratu po moři brání dvě hlavní překážky.
Především na této cestě námořníci podél pobřeží saintongeského a bordeauxského musí proplout gaskoňským zálivem, kde často zuří bouře.
Další nebezpečí představují barbarští piráti z Alžíru nebo Maroka. ...A to byl důvod, proč hrabě de Peyrac přikázal putovat po souši, i když cesty, po nichž léta táhly a vlastně pořád táhnou nejrůznější armády, byly téměř zničené. ...Cesty nebyly až tak hrbolaté a prašné, jak ji varovali.
Často vyměňovaní koně klusali poměrně rychle, jako by si vážili toho, že jdou v čele průvodu, který už zdálky ohlašovalo troubení trumpet, takže byl vítán pozdravy a veselým křikem.
Jakmile někde zpomalili nebo se zastavili, hudebníci, usazení na jednom z vozů, začali koncertovat a mezi místním obyvatelstvem a členy průvodu se rozproudil živý hovor.
Angelika se tomu nemohla vyhnout. Její cesta měla jediný cíl. Tato kavalkáda, všechna ta městečka a vísky, které míjeli, směřovaly k jedinému: dovést ji k manželovi...Když si někdy trochu zdřímla, okamžitě v duchu viděla ten pověstný zlatý klíč, jímž se odemyká pokoj s mrtvolami mnoha žen, co zešílely ...
Náhle se kočáry trmácejí po příkrých cestách pokrytých kulatými balvany stejně jako dna řek a zurčících potoků, které napravo i nalevo bublají mezi borovicemi, buky, duby a kaštany.
Angelika, celá roztřesená, často raději kráčela pěšky a v duchu se ptala, kde vlastně je, to Toulouse.


Také jsem si kdysi všimla (když se tady srovnávaly oba filmy o Angelice), jak rozdílné byly v obou filmech volby kočárů a koní do zápřahů, ať už se jednalo o ty Peyracovy nebo královské. Nejsem znalec, ale jistě byl rozdíl mezi kočáry na krátké vzdálenosti a na dlouhé trasy.


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Doprava v 17 storočí
PříspěvekNapsal: 28 led 2017, 21:30 
Offline
Vévodové
Vévodové

Registrován: 29 črc 2014, 21:17
Příspěvky: 766
Výše napsaný příspěvek jsem odklikla, aniž bych věděla, že jsi mezitím uveřejnila ten tvůj o koních a kočárech. :D :D Myslely jsem ve stejnou chvíli přibližně na stejnou věc :D


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Doprava v 17 storočí
PříspěvekNapsal: 28 led 2017, 21:44 
Offline
Královská rodina
Královská rodina
Uživatelský avatar

Registrován: 09 lis 2008, 01:00
Příspěvky: 4155
Bydliště: Wien
Tereza píše:
Mám malou nesrovnalost. V časové ose se uvádí, že byla svatba v zastoupení na konci dubna a svatba v Toulouse na počátku léta, což nejsou 3 - 4 týdny, jak výše uvádíš.

Cesta o Toulouse i tak musela být pro "děvče ze statku" něčím novým a první lekcí do nové role :

Také jsem si kdysi všimla (když se tady srovnávaly oba filmy o Angelice), jak rozdílné byly v obou filmech volby kočárů a koní do zápřahů, ať už se jednalo o ty Peyracovy nebo královské. Nejsem znalec, ale jistě byl rozdíl mezi kočáry na krátké vzdálenosti a na dlouhé trasy.


Ano Tereza, ako pravé Angelikoložky sme mysleli na to isté v tej istej minúte. :mrgreen: :mrgreen:

Ani ja nie som znalec, ale kvôli ceste do Montpellieru som vtedy až zúrivo rešeršovala, lebo ma to celé samú zaujímalo.
Existovaly parádne - promenádne koče - a potom tie na dlhšie cesty.

Zaujímavé bolo aj to že takmer všade vláčili zo sebou na strechách kočov aj postele, či dokonca vozy naložené nábytkom.

No ono je to ako sa to vezme s tou časovou osou - existuje takzvané kalendárne Leto - Jún, Júl a August
čiže začína 1 júna a končí 31 Augusta a leto astronomické - to začína 21. júna a končí až 21 septembra. ;)

čiže povedzme že putovali okolo 4 týždňov - to by svadba bola začiatkom júna -začiatkom kalendárneho leta

na tomto mieste všetky Angelikoložky vyzývam aby oznámili akékoľvek indície týkajúce sa časových období a
dátumov vo všetkých knihách uviedli v rubrike časová osa - už vopred srdečná vďaka :ok:

PS: zoznámila som sa cez Angeliku na FB z jednou Archivárkou čo žije v Toulouse,
vravela mi že je tam už od polovice Apríla strašne horúco - takže doporučuje návštevu mesta na jar alebo v lete

časovú os sa snažíme neustále vylepšovať a doplňovať ;)


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Doprava v 17 storočí
PříspěvekNapsal: 29 led 2017, 00:21 
Offline
Královská rodina
Královská rodina
Uživatelský avatar

Registrován: 09 lis 2008, 01:00
Příspěvky: 4155
Bydliště: Wien
Tereza píše:

Náhle se kočáry trmácejí po příkrých cestách pokrytých kulatými balvany stejně jako dna řek a zurčících potoků, které napravo i nalevo bublají mezi borovicemi, buky, duby a kaštany.
Angelika, celá roztřesená, často raději kráčela pěšky a v duchu se ptala, kde vlastně je, to Toulouse. [/i]


Ďakujem Tereza - našla si presne čo som myslela :ok: - často išli na rozbitých cestách doslova a do písmena krokom ...

možeš si predstaviť ako bol človek po niekoľko hodinovej jazde v koči celý rozhrkaný ....

Obrázek

Ach, zbožňujem Nemcov za jednu vlastnosť, u nich sa vždy dá nájsť všetko pekne stabuľkované!

Je tu úžasná tabuľka akou rýchlosťou sa v ktorom storočí cestovalo :ok:

https://de.wikipedia.org/wiki/Reisegeschwindigkeit

preložím vám aspoň výpisky čo najskôr :D

zatiaľ iba jeden údaj: Poštovný koč, ktorým cestovali tí čo nemali svoj vlastný,
urobil na konci 17 storočia - v roku 1700 asi 20 až 30 km za deň

to sa Tereza teda do tých denných Andijosových :courtier: priemerných rýchlostí
s bláznivou neznámou premennou 25 Km za deň
dosť trafila ha ha :lol: :lol:


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Doprava v 17 storočí
PříspěvekNapsal: 24 říj 2017, 00:23 
Offline
Královská rodina
Královská rodina
Uživatelský avatar

Registrován: 09 lis 2008, 01:00
Příspěvky: 4155
Bydliště: Wien
Takže pokračujem v preklade tabuľky dopravnej rýchlosti - zatiaľ zostanem iba pri 17 storočí

pešo robili ľudia maximálne 40 km denne po rovine pri asi 10 hodinovom pochode
to isté platilo pre nákladom zaťažené zvieratá - muly a osle

Poštovný koč, ktorým cestovali tí čo nemali svoj vlastný,
urobil na konci 17 storočia - v roku 1700 asi 20 až 30 km za deň

vojenská kavaléria vraj urobila 80 až 100 km za deň (za kavalériu považujem jazdcov na koni)
v roku 1892 prebehla nejaká súťaž vojenskej Kavallérie Prusko/Rakúsko-Uhorsko Berlin–Wien
ako rekord niekto urobil 100 km za 8h
v extrémnych prípadoch s neustálou výmenou koní vraj kavaléria mohla za deň zvládnuť aj viac ako
200 - 300 km

najrýchlejší vraj boli super-rýchli poslovia ktorí si neustále vymieňali kone
(už som spomínala že v galope kôň dlho cválať nevydrží)
tí vychýrení mongolskí poslovia jazdci vraj urobili aj cez 200 kilometrov za 10 hodín,
ale Európa nieje Mongolsko (zatiaľ)

na tomto mieste musím pozrieť koľko to podľa kanónu trvalo Andijosovi do Toulouse a naspäť
Obrázek
a tiež si spomínam že Angelikyn koč bol podľa knihy nejako moc rýchlo z Plessis v Paríži ...



len pre zaujímavosť: Pony-Express v Amerike v roku organizovaný ako šialená štafeta, pri neustálom striedaní koní s povozmi, spravil ako rekord v roku 1860; 643 km za 71hodín a 27 minút

Obrázek

okrem horeuvedeného zdroju Potom je tam ešte tabuľka dnešných vytrvalostných závodov na dlhé vzdialenosti na koňoch, s ktorého je časť aj v češtine:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Endurance_(jezdectv%C3%AD)


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Doprava v 17 storočí
PříspěvekNapsal: 14 dub 2018, 19:06 
Offline
Královská rodina
Královská rodina
Uživatelský avatar

Registrován: 09 lis 2008, 01:00
Příspěvky: 4155
Bydliště: Wien
Večne zvedavý a netrpezlivý :mrgreen: pán Clopot my poslal nasledovnú otázko-pripomienku ktorú sa tu budem snažiť zodpovedať:

Citace:
>
> 1. stáje - u příjezdu Angeliky k Hortenzii jsi říkala, že je tam zmínka o tom, že poslala kočár do nějakých veřejných stájí... Koukala jsem (přiznávám, že v rychlosti jen do původního vydání - Petřík kaká a pořád mě k sobě přivolává) a nenašla jsem to :-/. Když jsi hledala informace o dopravě, nenarazila jsi na to? Kde byly v Paříži veřejné stáje?
> Jurij píše, že našel doklad o tom, že se nějaké domy přestavovaly na "garáže". Otázka dopravy je docela zajímavá - všude se píše o tom, že Paříž byla přeplněná lidmi, koni, povozy apod. Určitě to musel Colbert také nějak regulovat :-).


No veru veru pri Colbertovi a jeho ľuďoch by aj EU regulátori v Bruseli zbledli závisťou. :oops:
V neposlednom rade je dôležitým aspektom aj to že vďaka týmto reguláciam a poplatkom veselo cinkala kráľovská pokladnica.

Pozrime sa najskôr na to čo už zrešeršovala pani AG:

v knihe Královské slávnosti HORTENZIE vraví Angelike:

„Dobrá, jdu ubytovat tu dívku a možná také toho chlapce, zdá se mi, že jsou dobře vychovaní. Naproti tomu nevím, co budu dělat s kočárem a koňmi. Vidíš, kde máme stáj.“
Se sarkastickým pohledem ukázala na přístřešek, kde stál dvoukolový vozík na dopravu osob.
„To je celé mé spřežení! Chlapec, který se stará o svíčky a dřevo, mě tímhle odveze, když musím navštívit přátele, kteří bydlí příliš daleko. Gastonův kůň je ustájen v obecní konírně, kde si úředníci mohou pronajímat stání.“
Nakonec byly vyloženy dvě truhly a přivolán sluha, aby kočár, povoz a jeho náklad odvedl do veřejných stájí.


a potom ešte:

Chci poslat d’Andijose do Toulouse pro peníze. Ale zatímco budu čekat, co mi budoucnost přinese, neměla bych ty lidi z čeho platit. Prodám kočár a koně do veřejných stájí a budeme chodit pěšky. Aspoň se podívám po obchodech
„Madame neví, co je na ulicích bláta. Na některých místech se člověk propadá do špíny až po kotníky.“
„Sestra mi řekla, že když si nazujeme dřeváky, půjde se nám pohodlně. No tak, Margot, drahoušku, nebruč, půjdeme se podívat po Paříži, to je přece báječné, ne?“


a potom je ešte zmienka o nájomných kočoch tu kde sa hovorí o úradnikoch podobných Falotovi:

V neděli se tlačili se svými přáteli v nájemných kočárech a mířili na předměstí, kde každý úředník vlastnil kousek půdy a řádek vinice.

a potom ešte že Angelika napokon kočoar predala do verejných stajní

Další dny se Angelika snažila být trpělivá.
Jednou ráno přišel její bývalý kočí s nabídkou od majitele stáje, kde nechala kočár,
vůz a koně, že od ní všechno koupí. Angelika ten obchod okamžitě uzavřela.


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
 Předmět příspěvku: Re: Doprava v 17 storočí
PříspěvekNapsal: 11 dub 2019, 11:21 
Offline
Královská rodina
Královská rodina
Uživatelský avatar

Registrován: 09 lis 2008, 01:00
Příspěvky: 4155
Bydliště: Wien
Práve som (omylom) objavila že vo Vaux je skvelé múzeum kočov a vozov:

Le Musée des équipages

https://vaux-le-vicomte.com/decouvrir/l ... equipages/

zaujalo ma že v tom múzeu sú aj voskove figuríny s výjavmi pracujúceho kolára, kováča a
iných ktorý pracovali v stajniach

http://ekladata.com/5Ld8yXRytmhKGW5nrX_CXZ7TuQU.jpg

https://4.bp.blogspot.com/-neIyAbo_J_w/ ... 280693.jpg

Samozrejme ako konkurencia Múzeu kočov vo Versailles:

La galerie des Carrosses

http://www.chateauversailles.fr/decouvr ... -carrosses

Obrázek

Obrázek


Nahoru
 Profil Poslat soukromou zprávu  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 9 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz