K příjezdu krále do Paříže:
Ani jsem netušila(nebo zapomněla), že mohlo existovat něco jako tištěný program obsahující trasu průvodu. Popis šatů krále a jeho choti byl také parádní a u Tebe tak nějak předpokládám, že i autentický
. Úplně si ty outfity dovedu živě představit.
Informaci o programu mám z Integrale a zpětně jsem zjistila, že stručná noticka je i v původním vydání.
MARKÝZA ANDĚLŮ 2:
Policie ve slavnostních uniformách s píkami, halapartnami a mušketami ovládla ulice, ozývající se křikem vyvolávačů, kteří rozdávali spisky s programem slavnosti, trasou královského průvodu a popisem vítězných oblouků.
Text té brožurky měl tedy obsahovat trasu průvodu a popis těch triumfálních oblouků na Pont Notre-Dame. S ohledem na to, že jim AG v Integrale věnuje značnou pozornost při procházce Angeliky s Fallotovým strýcem, zajímalo by mne, zda se jí nějaký zachovaný výtisk nedostal do ruky.
KRÁLOVSKÉ SLAVNOSTI:
(…) Dnes se na obou koncích mostu navíc skvějí velké triumfální oblouky z lehké tkaniny a barevného plátna.
Vjezd na most zdobí oblouk s tématem Mír a Manželská láska.
Je na něm Mars sražený k zemi Hymenem a odzbrojený Amory, Iris spojuje portréty mladých snoubenců pod mateřským pohledem Junony-Anny Rakouské. O kousek dál připomínají alegorické dvojice základy šťastného svazku. Čest a Plodnost a Věrnost drží snubní prsten a Manželství dvě propletená srdce.
Směrem k Marché-Neuf představuje hlavní obraz Herkula s rysy krále, spojeného s Minervou, podobající se královně, za dohledu Merkura-kardinála Mazarina. Svatý Ludvík a Blanka Kastilská sestupují z nebe, aby požehnali novomanželům, a na zemi Amorové a shromážděný lid začínají zpívat s příležitostným sborem: „Hymene! Hymene!“
Outfity královského páru jsou taktéž převzaty z Integrale
.
KRÁLOVSKÉ SLAVNOSTI:
Král: Odmítl baldachýn, který pro něj radnice dala vyšít. Chtěl, aby ho viděl lid v jeho stříbrem vyšívaném obleku, zdůrazňujícím jeho urostlou postavu. Tvář mu před sluncem chránil klobouk, jehož střechu zdobenou bílými péry držely diamantové spony.
Královna: Objevila se mladá královna, sedící na římském trůnu z pozlaceného stříbra, taženém šesti koňmi, s přikrývkami vyšitými zlatými liliovými květy a posázenými drahokamy.
Pomlouvači z Pont-Neuf šířili zprávy, že nová královna šilhá, je ošklivá a hloupá. Všichni se radovali, že panovnice sice není nijak zvlášť krásná, ale má nádhernou perleťovou pleť, velké modré oči, jemné vlasy barvy bledého zlata, což ji činí půvabnou. Obdivovali její držení těla, její královskou vznešenost, vytrvalost, s níž tato křehká žena snášela tíhu svých brokátových šatů zdobených diamanty, perlami a rubíny.
Nějaký obrázek by k tomu průvodu nebyl
Přes obrázky je tu Moirra
.
EDIT:
Že jsi to Terezo Ty, a že máme opět funkční počítač, nedalo mi to a zadala jsem do google správný řetězec slov, takže jsem byla korunována těmito skvosty:
6. června: rozhovor Ludvíka XIV. a Filipa IV. na Bažantím ostrově (v pozadí infantka)
https://fr.wikipedia.org/wiki/1660_en_F ... renees.jpg
Svatba:
https://www.histoire-image.org/fr/etude ... e-autriche
Alegorie manželství Ludvíka a Marie Terezie od Jeana Nocreta
https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... uselang=fr
Král v Paříži 1660
https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... uselang=fr
Příjezd krále - vyvýšený trůn u brány Saint Antoine:
https://art.rmngp.fr/fr/library/artwork ... nt-antoine
Pamětní medaile s královnou:
https://www.saivenumismatique.fr/monnai ... 18737.html
https://www.ebay.fr/itm/JETON-LOUIS-XIV ... 2605126648 (na druhé straně mince profily královského páru)
Příjezd královského páru do Paříže:
https://www.histoires-de-paris.fr/entrees-royales/ (článek ve FJ obecně ke královským slavnostním příjezdům do hlavního města)
https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b8404577k.item
https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... uselang=fr
Poslední odkaz je naprosto perfektní záležitost!!!! Lze nazvětšovat + jsou tam popisky jednotlivých částí průvodu, takže rýpalové mohou porovnávat s Integrale.
(Jestli nebude Moirra aktivnější, mohu pak výčet jednotlivých osob doplnit formou citátu do tématu královské svatby. Pokud tedy nezaložíme extra téma jen na příjezd do Paříže
.)
Hm... tak po zkopírování odkazu odsud do prohlížeče se mi nic nenačítá - doporučuji tedy název obrazu zadat do google.
"1660 entry of Marie Thérèse of Austria (new wife of Louis XIV of France) into Paris.jpg"
Tady funkční obrázek na jiných stránkách, ale nejde tak hezky zvětšovat:
https://www.alamy.com/19-1660-entry-of- ... 88203.html
Dle mých výpisků byly
jednotlivé "složky" průvodu tyto:
- členové žebravých řádů - františkáni, johanité, augustiniáni a karmelitáni
- duchovenstvo s kříži a korouhvemi
- městská garda
- guvernér (pan de Burnonville) a jeho stráže
- starší cechu kupeckého, radní, konšelé, dozorční úředníci čtvrtí, mistři cechu soukenického, pekařského a vinařského
- cech obchodníků
- policisté, strážci věznic, důstojníci a soudní vykonavatelé
- nejvyšší soudní úředníci, úředníci z daňových úřadů a výběrčí
- královna matka a princezna Henrietta Anglická
- Mazarinův "konvoj" čítající 72 mul ve 24 řadách, podkoního jeho eminence, pážata, koně, 11 kočárů se šestispřežím a kočár samotného kardinála
- šlechtici se svým služebnictvem: d'Humieres, Lauzun, Saint-Aignan, de Guiche, Brienne, de Vardes v čele švýcarské gardy
- král
- nejvyšší komoří, nejvyšší král. pobočník, vrchní královský podkoní a velitel stráží
- princ de Condé a králův bratr (v Integrale vynecháni!)
- královna na pozlaceném římském trůnu
Jsem moc zvědavá, jak ten jeho vztah k zelenooké těhotné klientce ve své fikci dál uchopíš.
Já taky
.