Vidím, že nejen já dlužím komentář! A tak zvedám pomyslnou rukavici a jdu komentovat
.
Fikce od Jeanne jsem četla již v prvních týdnech svého působení zde na fóru. Tehdy toho bylo hodně nového, bylo toho hodně a bylo to dost podrobné, takže jsem v čase kupu věcí zapomněla a tehdy jsem je třeba nedovedla tolik docenit. Proto opět musím poděkovat Moiře, že se svolením autorky, začala tyhle jedny z prvních fikcí J+A znovu přidávat. (A doufám, že s tím nepřestane, dokud to tu opět nebude kompletní.)
Poslední přidaná kapitola obsahuje kupu motivů a když jsem to teď četla znovu s odstupem po letech, přijde mi, že jako kdyby Jeanne psala vlastní román. Natolik podrobné a detailní to je, včetně popisů depilace, účesu, rób či výzdoby pokojů. Ale ono to není ku škodě, člověk se tak ke svým hrdinům dostane mnohem blíž a doslova jim nahlédne "do kuchyně".
Opisy erotiky jsou na mě příliš explicitní, ale v úvodu kapitoly mě to přimělo k úvaze, jak to tehdy bylo s vnímáním vlastní sexuality a tělesných potřeb?
Jistě, nedělám si iluze, že by všichni (barokní) lidé byli upjatí a nikdy se nepodívali dolů, natož aby si tam sáhli, ale autoerotika byla něco zakázaného? A pokud to někdo dělal, mohl mít u toho - díky přísné katolické výchově - pocity studu? Nebo záleželo na společenské vrstvě? Kupříkladu orální sex se v té době neposkytoval ani v nevěstinci a pokud by ho někdo požadoval, prostitutka ho mohla naprášit policii jako zvrhlíka. Důvodem bylo i to, že byl považován za zcela nehygienický. (Takže v žádném případě nešlo o běžnou praktiku jak je to prezentováno dnes, kdy v každé správné béčkové eroťárně je to součást předehry mezi absolutními cizinci, a nebo jak konstatoval jeden můj kamarád: "Orální sex? To se dneska bere jako běžná služba, něco jako pusa na tvář.") Druhá věc je, co spolu manželé dělali v soukromí ložnice, pokud to ani jednomu z nich nepřišlo nemravné, tam věřím, že mohli experimentovat a zkoušet i praktiky, které nám dnes přijdou naprosto standardní.
S ohledem na zázemí autorky by mě zajímalo, nakolik do vedlejších postav akademiků promítla nějaké konkrétní osoby ze svého okolí
. Profesor Bota byl vyloženě na pěst.
Scéna, kdy Angelika vidí další rudou sukni, mi připomněla pátrání kyperského krále po ženách na Karlštejně v Noci na Karlštejně:
Král Petr: "Já vidím sukni; krumplovanou!"
Vévoda Štěpán: "V té sukni je Jeho Důstojnost - arcibiskup Arnošt z Pardubic."
No, tak tady v sukni nebyl žádný kardinál, natož arcibiskup, ale úžasná kanonická i fikční nemesis hlavní hrdinky Carmencita. Mně je vlastně té ženské líto, s jakou snadností ji ve fikcích trýzníme a vystavujeme dalšímu ponížení
.
„Neopouštěj mně,“ špitla tiše a objala ho ještě silněji okolo krku.
V její situaci bych možná spíše šeptala "Nepouštěj mě!"
Taky mě v úvodu hodně pobavila Angeličina nerudnost při ranním vstávání. V klášteře s nějakým pevným řádem, vstáváním ještě za tmy a modlitbami, musela trpět jako zvíře
. A pokud si do ní Joffrey rýpal, že si myslel, že je protivná jen hladová, co musel říkat, když měla PMS nebo dokonce svoje dny!
Jinak já samozřejmě tuším, z čeho pramení Bernardovy rozpaky, ale nechám si to pro sebe. I pro případ, že bych se mohla mýlit
.