A co se týká barokních umělců, o které jde tady nejvíce. Jsme přeci na Angelice
, tak nejsem moc příznivcem českého malířství(až na malé výjimky) Ale jednoho musím zmínit. Jan Kupecký. Jiného DOBRÉHO z té doby v mysli ani najít nemohu. Jako podle mne jediný se může rovnat malířům Vlámským ,ve Francii, Anglii(i když ti moc v tomhle směru nevynikaly), Itálii. Jeho repliky bych si klidně vystavila, kdybych byla majetná paní zámeckého sídla a přemýšlela bych o dekoraci salonů. Jeho zachycení látek , muže ledabyle sedícího se zájmem v očích a v negližé
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... BD_002.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... BD_003.jpg
http://reprodukce.euweb.cz/images/kupecky_ale_kant.jpg
(já stejně ale dávám přednost prerafaelitům nebo ruskému, polskému malířství) Ilya Efimovich Repin
http://www.museum-online.ru/include/fun ... =2&id=1110
http://www.museum-online.ru/include/fun ... =3&id=1094
http://www.cozy-corner.com/art/images/r ... sitors.jpg
A jak už jsem říkala, mám ráda obrazy se svými příběhy. A mám ráda ty obrazy, o kterých se něco dozvím v nějakém románu, knize. Kde zjistím nějakou verzi legendy o něm(i když nepravdivou, tak přeci strhující a pak mám ten obraz zapsaný v hlavě napořád.)Např. v knize Don Juan od Josefa tomana jsem četla, že jeho přítelem byl slavný španělský malíř Esteban Murillo. Byla doba, kdy Don Juan střídal ženy a nechtěně mnohé z nich připravil o život( tajně večer vešel do komnaty dívky, která čekala na svého milého, myslela si, že je to on, byla tma a podlehla noci s ním. Když zjistila s kým strávila noc, a poněvadž nebyl stejného náboženství, tak se zabila jehlicí), jiné si vzaly jed, když je opustil. Na světě měl jen jednoho přítele, kterého mu vzali a upálily. Hýřil, pil, města se před ním třísla a zavírala. Pak poznal svou osudovou lásku, pro kterou žil, pro kterou dýchal a změnil se. Jako jediná před ním nezavírala dveře. Vždy mu říkala, aby začal opět věřit v boha, on však tehdy neslyšel. Miloval jí, ale osud mu jí vzal, zničený, ztracený, na pokraji zhroucení, nedaleko spáchání sebevraždy si vzpomněl, jak mu vyprávěla o bohu, přemlouvala ho. Cosi se v něm hnula, snad láska, která nevyprchala. Začal věřit, zasvětil se bohu, stal se knězem, vzal si v klášteře tu nejhorší a nejmenší celu, o jídlo se dělil s chudými, které nechával spát na své posteli. A od svého jediného přítele, který mu zbyl Estebana Murilla si nechal namalovat obrovské plátno, které zobrazovalo Marii, která měla podobu jeho věčné lásky, která umřelo. Toto plátno si v cele pověsil.
http://www.champagnat.org/images/mundom ... -3_jpg.jpg Každé ráno na něj hleděl, modlil se, dával si důtky, a tak jí měl u sebe navěky a na obraze stále žije. Když uhodil mor, tak jako jeden z mála šel pomáhat do oblastí, odkud nebylo návratu. Ostatní kněží už zemřely, on stále pomáhal dále, ještě nenakažený, že by štěstí?(už byl poslední), mor ustupoval, byl rád, když se však na konci podíval do zrcadla uviděl na své tváři černé skvrny, padl a zemřel. Postavily mu památník v klášteře, každý o něm mluvil jako o spasiteli, svatým( doba jeho vražd a hýření byla zapomenuta). Ten obraz je pro mě záhadou. Opravdu je to ona? věčně zobrazená, nesmrtelná, v pamětí lidí napořád?On na ni nezapomněl, a díky němu a malíři o ní může vědět celý svět. Je to opravdu tak????....asi ne....ale jako taková legenda zůstane v mé mysli napořád.