REFERÁT O BÁSNÍKU ŠPÍNOVI
https://mreferaty.aktuality.sk/claude-l ... ferat-7486
Claude Le Petit: Básnik špina
Moja práca je o človeku, ktorý zomrel veľmi mladý, no napriek tomu, stihol vo svojom živote napísať niekoľko odvážnych a poburujúcich pamfletov, ktorým sa ľud smial a ktorých sa dvor bál. Claude Le Petit, francúzsky básnik a pamfletista, ma spomedzi jeho „kolegovcov“ zo 17. storočia upútal najviac. Bol mladý, odvážny a odvaha sa často spája i s hlúposťou, ktorá mu iste nechýbala, keď si dovolil za čias Ľudovíta XIV. písať tak ako písal. Už jeho prezývka:„Le Poeté Crotté“, ktorá znamená Básnik - bahno, alebo poetickejšie a voľnejšie preložené Básnik - špina, čo - to naznačuje. Z básní, ktoré som opísala a pokúsila sa analyzovať, srší drzosť a opovážlivosť. O tom, že takéto praktiky sa nevyplácajú sa Claude presvedčil na vlastnej koži, a to doslova, skončil totiž „na hranici“. Pokúsila som sa zozbierať čo najväčšie množstvo informácií, aj keď to bolo mimoriadne komplikované. Neovládam francúzštinu ani nemčinu a preto som si musela nájsť ľudí, ktorí by boli ochotní preložiť mi tieto texty, sama som sa snažila prekladať z angličtiny a taliančiny.
Problémom je
Že vo všeobecnosti, textov o žurnalistike zo sedemnásteho storočia je biedne málo. Ale „keď sa chce, všetko sa dá“, a tak ovládam Le Petitov život lepšie ako svoj a môžu sa i iní ľudia o ňom dozvedieť aj z iného prameňa, ako z Angeliky. Napriek všetkým prekážkam, ktoré mi na niekoľko týždňov dosť skomplikovali život som nakoniec našla dostatočné množstvo informácií o básnikovi ostrého pera, chudobného vrecka, ale bohatého ducha. Claude sa nebál pranierovať francúzsku spoločnosť sedemnásteho storočia a zanechal nám obraz v podobe pamfletov o pravej trári Paríža a jeho obyvateľov. Niektoré básne sú nadčasové a dotýkajú sa aj dneška, ale musím povedať, že ešte i dnes sa málokto opováži písať takým úprimným a kritickým okom ako Básnik - špina pred vyše tromi storočiami.
Ako žil a tvoril Básnik - špina
Napriek tomu, že sa mi nepodarilo získať veľa informácií o „Básnikovi - špina“, rok jeho narodenia bol napísaný na každom odkaze spojenom s jeho menom. Claude Le Petit sa na narodil v tom istom roku ako „kráľ Slnko“ – Ľudovít XIV, v roku 1638, ako syn krajčíra. Takže takmer celý jeho krátky život prežil „v tieni“ tohto absolutistického panovníka, ktorý sa dostal na trón ako štvorročný, ale ešte nebol schopný samostatnej vlády. Francúzsko teda bolo v rukách dvoch regentov – jeho matky a kardinála Mazzarina, ktorý zomrel v roku 1661 a vtedy sa Ľudovít konečne sám chopil moci. Claude bol študentom, básnikom a pamfletárom. Vyrastal v kolégiu bratov jezuitov, avšak veľa si z ich náuky nevzal.
Vyštudoval právo a pravdepodobne aj vďaka tomu rozmýšľal až priveľmi racionálne. Jeho krátky život zostal zvečnený na papieri. Stihol napísať množstvo básní a pamfletov a po jeho smrti bola vydaná i kniha. Básnikov môžeme považovať za jedných z prvých predchodcov žurnalistov, samozrejme nie takých, ktorí rojčili o prírode a včielkach, ale takých, ktorí pojednávali o svojej dobe a do svojich básni vkladali informácie o sociálnych pomeroch či spoločenských udalostiach. Žil na rozhraní dvoch literárnych období baroka a klasicizmu. Baroku vládlo motto: márnosť nad márnosť. Ľudí sa zmocňoval pesimizmus, beznádej, zúfalstvo, nedôvera v pozemský život. Jediná istota bol transcendentálny (nadpozemský) svet a pozemský zmyslový svet bol len jeho odrazom. Do popredia sa dostalo náboženstvo a viera v záhrobný život.
Klasicizmus
Sa zase vyznačoval absolutizmom, túžbou po poznaní pravdy, prekonaní mysticizmu vo filozofii. Do popredia sa dostal ľudský rozum a poznanie (filozofia racionalizmu - René Descartes: „Cogito, ergo sum.“) Claude bol rozpoltený medzi týmito dvoma literárnymi obdobiami. Nepísal veselé básne a samozrejme ani pamflety, ale vonkoncom sa nepridŕžal viery v posmrtný život. Bol vzdelaný a všetko si chcem vysvetliť rozumovo, mystický nepozemský svet pre neho neexistoval a preto sa vysmieval duchovenstvu i svätcom. Claude mal záľubu v písaní satirických a obscénnych diel ako napríklad „La Chronique scandaleuse ou Paris ridicule“ (Škandalózna kronika alebo smiešny Paríž) či „Le Bordel des Muses, ou les neuf Pucelles putains“ (Bordel múz, alebo deväť skurvených panien). V každej svojej básni nám zanecháva obraz o svojej súčasnosti a nachádzame v nich aj čosi z našej prítomnosti, vládne v nich nadčasovosť.
Jeho najznámejším dielom
Je pamflet o smrti homosexuála Chaussona (Chaussonovo ospravedlnenie). Sexuálnu orientáciu som spomenula zámerne, pretože práve to bol dôvod jeho popravy tak typickej pre sedemnáste storočie – upálenie na námestí Gréve. Jacques Chausson a Jacques Paulmien (Fabry) obvinení zo zločinov sodomy a spáchaní uvedomelých činov boli odsúdení na smrť. 29.decembra 1661 mali vyrezané jazyky a boli skutočne za živa upálený. Sonety boli vytvorené na tému ich nerestí a ich mučenia. Pre Claudea to bola vďačná téma, v dobe, keď ju písal však iste netušil, že o niekoľko mesiacov skončí rovnako ako priateľ Chausson. Claude bol ateista, dokonca šliapal po kresťanstve a podľa prameňov, i toto bol jeden z dôvodov odsúdenia. Claude bol človek voľných mravov a neštítil sa radovánok bežného života parížskeho básnika. Samozrejme, kresťanské „desatoro“ mu nevyhovovalo.
Jeho provokatívna nezachovaná báseň
„Le plus beau péché du monde, chanson sur la vierge de T“ (Najkrajší hriech na svete, je pieseň o panne T) utvrdila všetkých o jeho ateizme a súčasne ho usvedčila z pohŕdania vyššími mocami (teda duchovenstvom), Bohom a svätými. Spomínanou básňou si podpísal definitívne rozsudok smrti. Polícia na neho striehla od doby, keď v súboji zabil augistiánskeho kňaza (nezistila som, kedy presne to bolo). Po tejto vražde ušiel z krajiny a precestoval v priebehu niekoľkých rokov Európu. Keď sa vrátil v roku 1662, dokončil už spomínanú zbierku „Le Bordel des Muses,...“, z ktorej sa nezachovali všetky diela. Polícia v tomto roku u jeho kníhtlačiarov zhabala spisy: „Sú počiatkom knihy, ktorá si zasluhuje skôr temnotu, než zjavenie pred vami!“ Napísal civilný poručík kancelárovi Seguierovi.
Napísal pamflet o smrti Chaussona
(Chaussonovo ospravedlnenie) a čoskoro ho chytili a odsúdili na spálenie jeho diel a uťatie pravice. Tento stredoveký spôsob zabránenia majstrovi vykonávať jeho remeslo im však očividne nestačil a tak opäť zasadol súd a odsúdil ho na smrť upálením na námestí Gréve spolu s jeho tvorbou, za „urážku božského a ľudského veličenstva“. V dodatku rozsudku stálo: „Claude Le Petit bude tajne zaškrtený pred tým, než ho upália.“ Tieto rozsudky sa končili výrokom: „Ó, aká milosrdná je spravodlivosť!“ Claudeovo posledné želanie bolo stretnúť sa s nemeckým barónom Shildebeckom, ktorého spoznal v Nemecku. Jemu odhalil svoju tajnú skrýš, kde mal ukryté diela, barón mu musel prisľúbiť, že ich vydá a tak vďaka nemu sa slová Claudea Le Petita dostali do celého sveta. Claude Le Petit skončil upálený na námestí Gréve v Paríži 1. septembra 1662 ako 23 ročný.
Jeho priateľ, básnik François Colletet vo svojich spomienkach píše
„V ten deň, prvého septembra, bol upálený na námestí Gréve v Paríži, po uťatí rúk, verejne sa priznajúci Claude Le Petit pred Notre Dame v Paríži, bol zaškrtený advokát z parlamentu, autor Bergerovej hodiny a Školy záujmov pre vytvorenie knihy Bordel múz alebo deväť kurevských panien, Chaussonovo ospravedlnenie a iné veršované skladby a próza plná bezbožností a rúhania proti česti Boha, Panne Márii a štátu. On mal 23 rokov a bol veľmi ľutovaný čestnými ľuďmi kvôli peknému vznešenému duchu, ktorého mohol použiť na veci viac hodnotné.“ Dielo „Le Bordel des Muses,...“, ktoré bolo uchránené od ničiacich plameňov bolo vydané v roku 1663. Jedinečný exemplár tohoto vydania vlastnila Národná knižnica, avšak dielo v 19. storočí zmizlo. Vďaka zachráneným kópiám dvoma knihomilmi Edouardom Tricotelom a exekútorom Alfredom Bégisom bolo v roku 1918 vydané Slodobomyšlienkarske dielo Claudea Le Petita.
Chaussonovo ospravedlnenie
Chausson bol bývalý riaditeľ colnice a spisovateľ. Dňa 16. augusta 1661 bol obvinený z pokusu o znásilnenie mladého šľachtica, sedemnásť ročného Octava Julliena des Valos. Bol usvedčený zo sodomy a odsúdený na smrť. Pred popravou mal vyrezaný jazyk a bol upálený zaživa (v jeho prípade spravodlivosť nebola milosrdná, pretože ho nepoctili zaškrtením pred samotným rozsudkom upálenia). Sodoma, ktorá ho priviedla na šibenicu je neprirodzený pohlavný styk, názov vznikol od mesta Sodoma, ktoré Boh zničil, pre nežiadané sexuálne radovánky. Nejde o spojenie mužských a ženských pohlavných orgánov, ale väčšinou, a to bol aj Chaussonov prípad, to je análny sex medzi dvoma mužmi (samozrejme aj medzi ženou a mužom, orálny sex či zoofilia). Podľa vyšetrovania (príloha č.: 1), ktoré som čítala, sa tento zločin odohral vďaka nedorozumeniu, aj keď ťažko presne pochopiť o čo išlo.
Mladý šľachtic sám prišiel za Chaussonom do domu pána Petita, ktorý iste nebol náš pamfletár, pretože ten bol príliš chudobný na to, aby mal dom a navyše spomínaný Petit bol obchodníkom, s inými profesiami sa jeho meno v tomto texte neviazalo. Des Valos sa v podstate ponúkol na vykonanie istej služby a pravdepodobne netušil, že sa ponúka ako prostitút. Neskôr zistil, čo vlastne s ním robia „začali páchať hriech sodomy a keď to ucítil, začal kričať.“ Le Petit, ktorý bol Chaussonov priateľ napísal na jeho počesť pamflet, ktorý sa volá Chaussonovo ospravedlnenie, alebo v niektorých iných prameňoch je nazývaný Sonet o smrti Chaussona (príloha č.: 2).
Pamflet
Je vznešenejšie meno pre hanopis. Pôvodne to bola báseň, v ktorej autor zámerne zamlčal všetky kladné vlastnosti, črty nejakej osobnosti, veci, udalosti a vyzdvihol iba zápory. Dnes však pamflet nemusí mať iba formu básne. Pamflet bol jeden z prvých letákových novín, obsahoval iba jednu podrobne spracovanú správu. Claude prostredníctvom tohto pamfletu zvečnil Chaussona, tak ako to píše aj v prvej strofe tejto básne. Vedel, že proces odsúdenia sodomy, sa dostane do dejín a i on sa stal jedným zo sprostredkovateľov tejto udalosti. Použil metaforu, ktorá sa však zďaleka vyhýba pravde. „Spieval veselým hlasom žalospev“, Chausson nemohol v čase popravy nič spievať, pretože mu vyrezali jazyk, ale aj ďalšími veršami ho zobrazuje, ako človeka, ktorý sa nebál šibenice. Nemal zo smrti hrôzu, pretože na ňu „hľadel bez strachu a chvenia“. Chausson bol podobne ako Le Petit ateista, čo je spomenuté v ďalšej strofe. I keď už horel v plameňoch, neoľutoval svoj čin a spovedník ho márne varoval, aby myslel na svoju dušu. „A aby umrel tak ako žil, otrčil tento lotor celému svetu svoju riť!“ Ako som už niekoľkokrát spomenula, Chausson bol homosexuál a práve to ho odsúdilo do plameňov – zneužil mladého chlapca.
„Hriech sodomy“
Ako je poeticky napísané neznamená nič iné ako odsúdenie kvôli análnemu sexu. V sedemnástom storočí, keď Boh a viera boli ešte na prvých priečkach v rebríčku hodnôt, bolo páchanie hriechov „proti prírode“ trestným činnom. Týmto spôsobom sexuálneho spojenia nie je možné splodenie dieťaťa a ako vieme, Biblia zakazuje súlož, pri ktorej nemôže dôjsť k počatiu. Claude chce, z môjho pohľadu, týmito slovami vlastne vyjadriť „ako žil“, spával s chlapcami. Tento pamflet, nie je čisto informatívny, pojednáva síce o spomínanej situácii, ale nedrží sa presne toho, čo sa odohralo. Nie je tu vyjadrené, že Chausson najskôr prišiel o jazyk, ba skôr naopak „spieval veselým hlasom“.
Claude zakrýva informácie a tým sa pamflet stáva skôr populárnym a nie detailne pravdivým. Nemravný Paríž Claude sa nevyjadroval o Paríži vo veľmi priaznivom svetle. Opisoval jeho špinu i jeho „kútiky rozkoše“, pretvárku, ktorá tam vládla i ťažký život Parížanov. V nešťastnej dobe, keď žil, keď človeka mohli verejne a „spravodlivo“ upáliť, sa Paríž spomína v spojení: obdobie "slobody vymočenia sa". V slávnom sedemnástom storočí, kedy stúpala sláva Francúzskeho kráľovstva pod vládou Ľudovíta XIV. znamenal rozmach monarchie paradoxne úpadok zdravotných pomerov. Ak sa zdravotníctvom za Kráľa Slnka zaoberáme, tak iba preto, že doba priniesla mnohé zarážajúce kuriozity, ktoré neboli bežné ani v stredoveku.
Hygiena bola v tejto dobe na veľmi nízkej úrovni - ešte aj kráľ sa odmietal kúpať, keďže sa mu po pobyte v teplej vode točila hlava a tak očistnú procedúru zo svojho dňa úplne vynechával. Jediné, čo si on a jeho dvorania umývali boli ruky a aj to iba v liehovej vode, či voňavkami, keďže umývanie „obyčajnou“ vodou by bolo pod ich úroveň. Robili tak hlavne preto, že pri jedle sa pri kráľovskej tabuli nepoužívali príbory a jediná vidlička, ktorá vo Versailles existovala sa používala iba občas. Ďalším problémom bol nedostatok záchodov, ktoré nahradili záchodové stoličky v „cabinets d´aisance“ (ľavý kabinet).
Keďže ich kapacita nestačila, reagovali urodzené dámy a páni pri riešení svojich telesných potrieb tak, že ich robili, kde sa len dalo - v okolí urodzených sídel, alebo v parku zámku vo Versailles. Ešte horšie pomery vládli v Paríži, kde splašky unikali priamo do Seiny a odtiaľ zasa putovali späť do útrob mešťanov, keďže sa voda brala bez prevarenia priamo z rieky a kapacita troch vodovodov - z ktorých jeden slúžil ešte z rímskych čias - jednoducho nestačila. To sa samozrejme prejavovalo periodickým vzplanutím epidémií počnúc morom a končiac úplavicou. Vysoká úmrtnosť kojencov nebola ničím nezvyčajným a aj u dvorných dám prežívala sotva tretina detí. Tieto zarážajúce skutočnosti opísal Claude vo svojom diele Škandalózna kronika alebo smiešny Paríž (príloha č.:3).
Báseň začína s vlastným opisom. Má znečistené oblečenie a prial by si, aby kočiš, ktorým pravdepodobne myslel sluhu, bol obesený. Nestaral sa o čistotu Claudeovho oblečenia. Náš Básnik - špina si však nikdy nemohol dovoliť držať žiadneho lokaja či kočiša. „Ten nevyliečiteľne chorí“, v predchádzajúcom texte som spomenula, ako to vyzeralo v stredovekom Francúzsku, okrem absolutistického panovníka mu vládli mnohé choroby. Mor, ktorý je vysoko nákazlivý sa šíril kvôli takmer žiadnej hygiene. Chcel aby bol obesený, ten, ktorý je šíriteľom nákazy. Claude hovorí, že by chcel zrkadlo, aj keď nikdy nechcel vidieť Diabla, upozorňuje, že on sám je Diablom. V ďalšej strofe, si uvedomuje, že sa môže sťažovať, môže ľuďom povedať, čo sa deje „z dôvodu, prospechu metamorfóz“.
Má na to dôvod a to ten, že sa darí premenám, premenám oblečenia na jednofarebnú špinavú masu. Špiny Paríža je tak veľa, že znečistila i jeho šaty, ktoré „prešli do rovnakej tinktúry“ – sú rovnakej farby, splynuli. Je taký špinavý, že sám seba by považoval za smetie, ak by sa videl. Avšak v poslednej strofe varuje, že to čo ich obklopuje nie sú smeti. „Bahno všetko vyhládza“ – všade sa dostalo, všetko prikrylo. Keďže sám o sebe hovorí ako o Diablovi, za svojho sluhu môže považovať práve toto bahno, ktoré všetko ničí. „Je treba, aby vám to pripomínal. Elixír prehnitých výlučkov, prekliate výkaly....“
Claude si myslí, že ľudia zabúdajú na to, čo sa vôkol nich deje a tak im to treba pripomínať. Vzápätí vymenúva to, čo sa dalo bežne nájsť v uličkách Paríža či na brehu Seiny. Všetko to pochádza od Diabla, teda od niečoho ničotného, čo pohlcuje a je prirodzene odporné. „Diabol vás môže zaškrtiť“, ak si Francúzi nezačnú uvedomovať, v akom prostredí žijú, sami sa zničia. Tento proces skazy už bol odštartovaný, pretože mor a rôzne iné choroby „z nehygieny“ prekvitali a sužovali krajinu kráľa Slnko. On sám sa považuje za Diabla – i on je jeden z mnohých, z tých, ktorí „šíria“ smeti, bahno... Claude týmto pamfletom poukázal na neútešnú situáciu Francúzska. Báseň je nadčasová, pretože nehovorí ani o mieste, ktoré opisuje ani o čase.
Opisuje ju negatívne, a hoci v tomto období ešte ani len netušili, že niekedy bude svetom plynúť prúd dekadencie, Claude tu jasne tieto prvky využíva: čierne výkaly Diabla, bahno, elixír prehnitých výlučkov... Priam navodzuje hrôzu spájaním slov. Ďalšie diela, ktoré nie sú francúzskej spoločnosti na chválu sú „Sonet o mojej knihe“ (príloha č.:4) a „Bordel múz“(príloha č.:5) z knihy „Le Bordel des Muses,...“. I keď už renesancii dávno odzvonilo, v týchto dielach sa vracia k antickej mytológii.
Používa
Mená rímskych a gréckych bôžikov a vrchov, pretože múzy boli bohyne umení v antickom Grécku. Claude ich však neopisuje tak krásne a vznešene ako Homér, skôr francúzske prostitútky takto vysoko poctil. V diele Sonet o mojej knihe spomína mená Priapus a Bacchus. Priapus bol grécky boh plodnosti, syn bohyne Afrodity a boha Dionýza, ochraňoval dobytok, ovocné plody a mužské prirodzenie. Bol vystavaný v záhradách, ako patrón alebo v chrámoch jemu zasvätených. Bol zobrazovaný s veľkým stoporeným penisom, keď prišla stredoveká „figová cenzúra“, cez ohanbie mal namaľovaný list, ale stále ukrývajúci erekciu. Sochy boli využívané aj na tresty, za prehrešky na nich vinníkom vykonali sodomu.
Bacchus bol rímsky boh, po grécky sa volal Dionýz (Priapovov otec), bol bohom vína a nerestí zobrazovaný nahý, ale namiesto figového listu mal strapec hrozna. Kurtizány, je všeobecne známe slovo, boli to prostitútky, ale neboli určený pre „obyčajných“ ľudí. Boli to kňažky lásky, ktoré dokonale poznali svoje telo a sprostredkovávali božskosť od bohýň lásky. Muži, s ktorými sa milovali boli posvätení. Tieto ženy mali výnimočné práva a postavenie. Boli veľmi vzdelané a múdre. Claude v prvej strofe oslovuje kňažky lásky a prisudzuje ich bohovi Priapovi a bohovi Bacchusovi. Priapovi pretože mal výnimočné postavenie – bol bohom plodnosti a telesných rozkoší a Bacchusovi, ktorý bol tiež bohom neresí, ale predovšetkým vína. Víno je silné afrodiziakum, odstraňuje zábrany a uvoľňuje telo i myseľ. Ďalej vymenúva návštevníkov, ktorí sa chodia do nevestincov potešiť: ctihodní páni nevyčerpateľných gulí; experti v pripravovaní o panenstvo... alebo tam prípadne sami pracujú. Všetkých pozýva do „bordelu tých zmyselných múz“, kde sa potešuje len telo, aj keď by sa viac žiadalo potešenie duše.
To sa však kúpiť nedá a nevestince ho neponúkajú. V diele Bordel múz, sa vracia na miesta, kde podľa gréckych mýtov sídlili múzy – na vrch Parnas a na vrch Helicon, kde žil Priapus. Bohovia medzi sebou vyznávali sexuálne radovánky a to platilo i medzi súrodencami: „ukojiť 9 sestier“. Tak Claude kladie otázku, či nie je lepšie potešiť koňa keď sme už potešili sestry. Odsudzuje tieto mravy medzi bohmi a myslí, že skutočne je lepšie „pobaviť sa“ s koňom, ako so sestrami. Záver Opísala som francúzskeho advokáta, ktorý sa stal pamfletárom, živil sa perom a perom aj skončil. Bol upálený pre urážania ľudského a božského veličenstva – Ľudovíta XIV. - kráľa Slnko, Cirkvi, Boha, Panny Márie a duchovenstva. Mal šťastie a pred samotným upáleným, spolu s jeho pamfletmi, ho zaškrtili.
Bol mladý a chudobný (príloha č.:6), ale pátral po kráse ducha (viď.: Bordel múz). Jeho diela sa zachovali vo veľmi skromnom počte a málokto ich preložil do iného jazyka ako je francúzština. Claude predbehol svoju dobu a využíval prvky, ktoré nastúpili o niekoľko storočí neskôr (dekadencia), alebo sa vracal k prvkom dôb minulých (renesancia). V každom prípade pranieroval spoločnosť a dobu v ktorej žil. Ponižoval kresťanstvo a vysmieval sa z neho. Svojimi pamfletmi poburoval šľachtu a zabával obyčajných ľudí. Jeho diela sú nadčasové a i dnes majú ľuďom čo povedať. Sú akousi výstrahou i výsmechom. Claude nebol žiadny anjel, ale nepáčili sa mu mravy spoločnosti a stav Francúzska tak ako ho poznal.
Ak si prečítate jeho básne
Myslím, že sa nebudete čudovať, že skončil v plameňoch, samozrejme, keď si uvedomíte, v ktorom storočí žil. V dobe, keď duchovenstvo malo veľkú moc, dovolil si verejne urážať všetko sväté. V článkoch o ňom stojí: „Claude Le Petit, francúzsky básnik zo sedemnásteho storočia upálený pre „ateizmus“.“. Jeho diela ma zaujali svojou drzosťou. Nebál sa napísať čo si myslí, aj keď určite vedel, čo na neho čaká, ak ho chytia. Claude bol navyše prenasledovaný kvôli vražde kňaza a tak musel dlho unikať pred spravodlivosťou. Napriek tomu, že som pred dvoma mesiacmi ešte o ňom nič nevedela, dnes mám jeho krátky život rozkúskovaný.
Myslím, že za tých 23 rokov, ktoré prežil stihol napísať veľmi kvalitné diela i keď plné vulgarizmov, ale aj to patrí k životu. Nie sú to iba lyrické snívania, ale keď sa človek zahĺbi do čítania, zistí, že skutočne majú hlavu i pätu a dobrú myšlienku. Je škoda, že bol upálený tak mladý a nestihol napísať viac diel, ktoré by sa zachovali. Určite by boli odkazom pre ďalšie storočia. „Svet je plný hlupákov, a ten kto to nevidí, mal by žiť osamote a rozbiť svoje zrkadlo!“ Claude Le Petit, Básnik – špina. (pozn.: prílohy nájdete v referáte s názvom: Claude Le Petit - prílohy)