Střílejte na pianistu (Tirez sur le pianiste, 1959)
Jeden ze slavných Truffautových filmů vystihuje bezvýchodnou situaci Charlieho Kohlera, ten býval ještě pod svým skutečným jménem - Edouard Saroyan uznávaným pianistou, ale po smrti své ženy se začal živit jako barový pianista a udržuje poměr se servírkou Lenou. Navíc Charlieho bratr, podvodník Chico, kterého pronásledují dva gangsteři Momo a Ernest, si za své útočiště zvolí tento bar. Charlie pak musí jednat a uzavírat dohody se všemi zúčastněnými včetně nejmladšího bratra Fida, se kterým žije. Michèle Mercier hrála prostitutku Clarisse.Nejstarší Ferchaux (L’aîné des Ferchaux, 1962)
Mladý boxer Michel Maudet (Jean-Paul Belmondo) je po sérii prohraných zápasů nucen poohlédnout se po nové práci. Začne pracovat jako sekretář milionáře Ferchauxe, který kvůli svým pochybným obchodům spěchá ze země. Vyrazí tedy podle plánu do New Yorku, nakonec i do New Orleansu. Michel má v plánu uprchnout i s šéfovými penězi, ale pocity loajality ke starému muži mu brání v jeho uskutečnění. Autorem románové předlohy byl Georges Simenon, původcem scénáře, dialogů a režisérem Jean-Pierre Melville.Tři tváře strachu (I tre volti della paura,1963)
V prvním ze tří hororových příběhů „Kapka vody“, chůva okrade o prsten mrtvého spiritistu. Mrtvola pak sleduje svoji pomstu... Hrdinkou druhého příběhu s překvapivým koncem „Telefon“ je prostitutka v podání Michèle Mercier, kterou terorizuje po telefonu její bývalý milenec a pasák, který utekl z vězení. Poslední příběh „Wurdalak“ vypráví o vampírovi (Boris Karlof), který se živí krví svých milovaných. Režisérem filmu byl Mario Bava.Vysoká nevěra (Alta infedeltà, 1963)
Dva italští režiséři - Mario Monicelli a Elio Petri jsou podepsáni pod čtyřmi povídkami o italských manželstvích. Michèle Mercier hrála v posledním příběhu „Moderní lidé“ o výrobci šachovnic s velkými dluhy, který má dvě možnosti - zaplatit dluhy v hotovosti nebo poskytnout noc se svojí dokonalou manželkou. V dalších příbězích o manželích, kteří se opouštějí, podvádějí, žárlí nebo se usmiřují hráli tehdejší hvězdy jako Charles Aznavour, Bernard Blier, Ugo Tognazzi nebo Monica Vitti. Angelika, markýza andělů (Angélique, marquise des anges, 1964)
První z pěti historických filmů Bernarda Borderie, volně inspirovaných románovou předlohou Anne Golon popisuje mládí Angeliky de Sancé v klášteře a na venkovském zámku Monteloup, následně její manželství s tajemným hrabětem de Peyrac v Toulouse, kde se hrdinka poprvé střetává s králem Francie, Ludvíkem XIV., který se stane další klíčovou postavou jejích dobrodružných osudů. V dalších filmech se děj přesunul do Paříže, Versailles, Středomoří a severní Afriky.
Casanova 70 (Casanova 70, 1965)
Hvězda italských a koprodukčních filmů Marcello Mastroianni v roli důstojníka NATO, který má poněkud delikátní problém, díky němuž se dostává do ještě horších situací. Pohledného Andreu Rossi-Colombottiho totiž vzruší jen nebezpečné situace, jinak trpí vlastní impotencí. V nebezpečí se z něj však stává neodolatelný dobyvatel. Komedie Maria Monicelliho s nadhledem ironizuje klasický typ samolibého italského svůdce, jenž se stává tragikomickou postavou. Michèle Mercier ztvárnila jednu z jeho milenek, na kterou se nebýt sehraného nebezpečí málem nedostalo.
Nejstarší povolání na světě (Le plus vieux métier du monde, 1967)
Povídkový film spojil hned tři slavné režiséry: Philippe de Broca, Jean-Luc Godard, Mauro Bolognini. V šesti příbězích o prostitutkách v dějinách lidstva se objevila Jeanne Moreau, Raquel Welch nebo Anna Karina. Michèle Mercier hrála v hned první povídce „Doba prehistorická“, jejíž prostá zápletka spočívá v objevu jeskynního muže, že jeskynní žena bude více atraktivní, když na její tvář použije barvy. Tímto způsobem pak dostane více mušlí... Další povídky zahrnují římské noci, Velkou francouzskou revoluci, dnešní Paříž i poněkud sci-fi vizi budoucnosti.Lady Hamiltonová (Les amours de Lady Hamilton, 1968)
Emma Lyon (Michèle Mercier) odjíždí do Londýna, aby se stala modelkou tamějšího malíře, který z ní dokáže udělat hvězdu. Emma se provdá za starého lorda Hamiltona, ačkoli je tajně zamilovaná do lorda Nelsona. Později se stane důvěrnicí královny Marie-Caroline a tam ho znovu potká. Emma a lord Nelson se stanou milenci a po smrti lorda Hamiltona se vezmou. Film francouzského režiséra Christiana Jacquea spojil herce hned několika národností. V hlavních rolích se totiž objevili Harald Leipnitz a Richard Johnson.Pavoučí síť (Nella stretta morsa del ragno, 1971)
Remake filmu Castle of Blood začíná uzavřením sázky mezi Edgarem Allanem Poem (Klaus Kinski), jeho přítelem Blackwoodem a spisovatelem Alanem Fosterem. Říká se, že nikdo nepřežije noc na Blackwoodově zámku - a skeptický Foster se tam vypraví. Setká se tam s Blackwoodovou sestrou Elizabeth (M. Mercier) a žárlivou Julií. Portrét Julie ho zaujal už dřív, ale spí s Elizabeth. Jediné co vidí je její kousnutí. Tělo útočníka totiž zmizí hned, jak ho Foster zabije. Brzy pochopí, že zámek je obydlen vampířími duchy. Ráno zkouší odejít, ale brána je zamčená a nabodne se.Hlas divočiny (Call of the Wild, 1972)
Britský režisér Ken Annakin, který již měl za sebou úspěšné snímky Bitva v Ardenách a Báječní muži na létajících strojích natočil rodinný dobrodružný film inspirovaný románem Jacka Londona z drsných, ale romantických časů zlaté horečky. Příběh o domácím psovi, který byl unesen na sever, aby se stal tažným psem u saní. V hlavních rolích se objevila filmová hvězda Charleston Heston a Calliope hrála Michèle Mercier. La rumbera (La rumbera, 1998)
Film vychází z životních osudů slavné tanečnice Rachel, která se skutečně proslavila jako představitelka rumby na začátku 20. století a zdůrazňuje historické události, kdy je Rachel a její matka nucena opustit Kubu. V Itálii se však blíží válka a Rachel se na Kubu vrátí. Díky poměru se soudcem a rumbě dosáhne velkého úspěchu, ale následná diktatura její snažení zmaří. Rachel se rozhodne ukončit vztah se soudcem a své úspory investuje do nevěstinců. Po válce však hru s podnikáním převezme italsko-americká mafie... |
Hereckých legend, které došly naprostého ztotožnění se svojí rolí není zase tak mnoho a víc než kdo jiný k nim patří Michèle Mercier. Přenést se přes takovéto osudové role je téměř ojedinělé, nicméně dokázal to třeba Sean Connery, ačkoli i ten pro většinu lidí zůstane tváří Jamese Bonda. Michèle Mercier je pak dokonalým příkladem herečky, které se už nikdy nepodařilo překročit stín své hrdinky. Ještě před tím, než se v pouhých pětadvaceti letech střetla s Angelikou a navždy tak uvízla ve své zlaté klícce, stačila hrát v šestadvaceti filmech legendárních režisérů. – Na tyto role se však pozapomnělo. Po stáži v Londýně, kde ovládla angličtinu debutovala na pařížských jevištích, stále ještě jako tanečnice. Zatímco pro ostatní lidi se všechno důležité odehrávalo v Paříži, pro Michèle bylo osudové rodné Nice na Azurovém pobřeží. Během prázdnin u rodičů se v lékárně setkala s režisérem Denisem de La Patelliérem a ten ji okamžitě obsadil do role komorné Jeanne ve své Retour de manivelle (Pomsta z hrobu, 1957). Hvězdou filmu překypujícího krví a city byla Michèle Morgan - a právě tehdy si Jocelyne Yvonne Renée Mercier změnila své jméno na Michèle Mercier. S novým jménem pro herečku začal výhradně filmový život. Ještě v roce 1957 dostala hlavní roli v příznačně nazvaném příběhu Donnez-moi ma chance (Dejte mi moji šanci, 1957) o mladičké Nicole, která zvítězí v soutěži o novou tvář a stává se filmovou hvězdou (a mimo jiné směřuje k sebevraždě). Na přelomu 50. a 60. let je z Michèle rázem jedna z nejobsazovanějších a nejoblíbenějších francouzských hereček, bez níž se neobejde žádný důležitý večírek... Cesta k Angelice vede přes hororyNicméně ty skutečně velké role zase tak běžně nepotkávala. Mnohem častěji to byly příležitosti zahrát si v nejrůznějších komediích a ve společnosti filmových hvězd, ale úloha Michèle se pak ztenčovala na pouhé rozostření obrazu její okouzlující přítomností. K rolím „ozdůbek“ (jak je nazvána Ludvíkem XIV. v jiném filmu - Angelika a král) patří taky Sophie v Lamoureuxově kousku o bláznivých pletkách jednoho Francouze s hned několika vdanými ženami (La brune que voilà), stejně jako jedna z milenek hlavního hrdiny z Goodbye again režiséra Anatola Litvaka s Ingrid Bergman v hlavní roli. V Monicelliho Casanova 70 se o takovýto úkol dělila s Virnou Lisi a mnoha dalšími. V hlavní roli legendárního svůdce, tentokrát důstojníka NATO zářil Marcello Mastroianni. Převálcována mýtickou hrdinkouScénář se sice hned na počátku odtrhnul od své předlohy a plnou parou směřoval k povrchnímu využití schématu komerčně úspěšných filmů (nejen) šedesátých let, obsahujících nezbytnou dávku napětí, řadu akčních scén, násilí a samozřejmě erotiku, nicméně stále byl velice silný a určitým způsobem neobvyklý. Michèle ve své roli byla natolik výjimečná možná právě proto, že jí filmová Angelika byla upravena na tělo a odpovídala jejím dosavadním postavám. Herečka pak v podstatě hrála samu sebe a taková Angelika se jí až příliš podobala. Co je pak Michèle platné křičet, že není Angelika a autorce románu, že Mercierové Angelika není „skutečná“? Ať chceme či ne, od okamžiku, kdy poprvé spatříme Borderieho film, se pro nás tvář Michèle Mercier stane tváří Angeliky. Snad jen ti, kdo nikdy neviděli žádný z filmů o Angelice, nejsou postiženi tím vtíravým obrazem trochu blond, trochu zrzavé hraběnky ze 17. století s černými očními linkami, jaké se nosily v šedesátých letech. Do Paříže se vrátila sama a zase na mizině. Zanedlouho v Ženevě potkala mladého obchodníka se dvěma dětmi. Bezdětná herečka se ráda vzdala už téměř neexistující kariéry a zůstala v domácnosti. Po dvou letech a krátce před svatbou Adrien Jancou zemřel na rakovinu. Michèle zůstala už tradičně sama a bez peněz. Do zoufalé sbírky přibyl ještě italský princ Nicola Bocompagni-Ludovisi. Trvalo to dva roky společného života v Římě, než pochopila, že je zamilovaný víc do Angeliky, než do své starší, leč stále krásné partnerky a vrátila se do Cannes. « zpět na Filmové ikony 60. let |